Psychologie
Wanneer de website gebruiksvriendelijk is, wil dat nog niet zeggen dat bezoekers tot actie overgaan. Waarom bestelt een bezoeker bij de ene website wel en bij de andere niet? Hier komt een stukje psychologie bij kijken. De site moet mensen verleiden en aanzetten tot actie. Dit doen we onder meer door de zes verleidingsprincipes van psycholoog Robert Cialdini te integreren in uw website:
1. Wederkerigheid
2. Commitment
3. Sociale bewijskracht
4. Sympathie
5. Autoriteit
6. Schaarste
Ook zijn er verschillende type bezoekers. Niet iedereen laat zich namelijk op dezelfde manier overtuigen. Op basis van theorieën van Carl Gustav Jung zijn mensen in 16 verschillende persoonlijkheden te classificeren. Dit model heet Myer Briggs Type Indicator (MBTI). De 16 archetypen van de MBTI zijn onder te verdelen in vier type mensen. De volgende twee vragen zijn bepalend welk type iemand is:
1. Bent u een snelle of een langzame beslisser?
2. Beslist u op basis van feiten of emotie?
Het is de bedoeling om alle vier de types in één design te overtuigen en verleiden tot actie. Dit kan van alles zijn: een product bestellen of een formulier invullen, maar ook een eenvoudig pdf-bestand laten downloaden.
gratis online training
Bekijk ook onze gratis online training met 5 super waardevolle tips zodat je website meer opbrengsten gaan opleveren.